Vliegwiel:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Vliegwiel
-Dubbel Massa Vliegwiel (Twee massa Vliegwiel)

 

Vliegwiel:
Een vliegwiel zorgt ervoor dat de motor gelijkmatiger draait. Een verbrandingsmotor levert kracht op de krukas op het moment dat er een ontbranding in de cilinder plaatsvindt; dan ‘stoot’ de krukas van de motor weer iets vooruit. Dit gebeurt elke rotatie van de krukas twee keer. Het vliegwiel heeft een grote massa en neemt een deel van die energie op. De motor zal minder schokkende bewegingen maken en daardoor rustiger en gelijkmatiger draaien. Hoe zwaarder het vliegwiel is, hoe moeilijker de motor het vliegwiel op gang kan krijgen. Als het vliegwiel eenmaal draait, is het weer moeilijker om deze af te remmen. Vanwege deze eigenschappen zullen de schokken die vrijkomen bij de arbeidsslagen minder worden.
Wanneer de motor meer cilinders heeft, (bijv. 8 in plaats van 4) zijn er per krukasrotatie veel meer uitlaatslagen geweest. Daardoor draait de motor uit zichzelf al stabieler en kan er dus een lichter vliegwiel gemonteerd worden.

Het vliegwiel zit aan het einde van de krukas gemonteerd. Op het vliegwiel zit de koppeling met daar overheen de versnellingsbak bevestigd. Aan de buitenzijde van het vliegwiel zit de startmotor.


(Afb. van het uiteinde van de krukas met de krukaskering.
Het vliegwiel wordt met 6 stevige bouten hier tegen aan gemonteerd).


(Afb. van een vliegwiel met de starterkrans).

In de racerij wordt een vliegwiel vaak afgedraaid; dit wil zeggen dat er een stuk afgeslepen wordt waardoor deze lichter van gewicht wordt. Het voordeel is dat door de gewichtsafname zal de motor sneller op toeren komen, doordat er minder massa aangedreven hoeft te worden. Het nadeel is dat de motor stationair niet zo netjes zal draaien als met een origineel vliegwiel.



Dubbel Massa Vliegwiel (Twee massa Vliegwiel):
Tegenwoordig wordt er steeds vaker een dubbel vliegwiel gemonteerd (ook wel dubbelmassa vliegwiel of twee massa vliegwiel genoemd). Het voordeel van dit vliegwiel ten opzichte van een enkel vliegwiel is, dat dit vliegwiel nog meer kleine trillingen dempt. Ook worden bijgeluiden die normaalgesproken door trillingen tussen de motor en versnellingsbak ontstaan verminderd.



Bij een dubbel vliegwiel is de totale massa van een gewoon vliegwiel verdeeld in twee delen, namelijk het primaire en secundaire vliegwiel. Deze twee delen van het vliegwiel zitten met kogellagers en met een dempsysteem met schroefveertjes aan elkaar gemonteerd. Het primaire gedeelte zit aan de krukas, het secundaire gedeelte aan de kant van de koppeling met drukgroep. De aandrijfkracht wordt vanaf het primaire gedeelte naar het secundaire gedeelte overgebracht. Het is mogelijk om het secundaire gedeelte ten opzichte van het primaire gedeelte ongeveer 1 tot 2 cm heen-en-weer te bewegen. Aan beide kanten wordt de beweging gedempt door de intern gemonteerde veren. Doordat deze speling mogelijk is, worden de trillingen op deze manier gedempt. De trillingen bewegen in de ruimte waar speling zit en worden gedempt door de veren. Het secundaire gedeelte reageert dus traag op de directe bewegingen van het primaire gedeelte.

Wanneer de versnellingsbak van de auto gedemonteerd is, kan de toestand van het vliegwiel gecontroleerd worden. De speling kan gecontroleerd worden door het secundaire gedeelte (waar de drukgroep van de koppeling op gemonteerd is) heen en weer te bewegen. Als deze speling te groot is (meer dan 2cm) of er zijn bijgeluiden hoorbaar, is de kans groot dat het vliegwiel versleten is. De speling is te groot geworden en de trillingen worden niet meer goed gedempt. Op dit moment kan de functie van het twee massa vliegwiel zelfs tegenwerken; de trillingen worden versterkt.