Stabilisator / Veerpootbrug:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Stabilisator
-Veerpootbrug




Stabilisator:
Een stabilisatorstang is een massieve stalen stang in een U-vorm die aan de uiteinden aan de veerpoten en in het midden aan de carrosserie gemonteerd zit. Het doel van de stabilisatorstang is om bij het maken van bochten de neiging tot rollen van de auto tegen te gaan. Het zal de bochtstabiliteit te verbeteren door in de wielophanging de veerpoten samen te laten werken. De stabilisatorstang zorgt voor een rolstijfheid van de vooras of de achteras.
Bij net nemen van bochten zullen de veren aan de binnenkant van het voertuig uitveren en die aan de buitenkant inveren. Bij een bocht naar links zullen de veren aan de linkerkant (binnenbocht) uitveren en de veren aan de rechterkant (buitenbocht) inveren. De auto maakt nu een rolbeweging. Het rollen is afhankelijk van het rolcentrum van de auto. De ligging van het zwaartepunt en het rolcentrum moet zo optimaal mogelijk zijn; ze moeten zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Hoe verder het zwaartepunt en het rolcentrum uit elkaar liggen, des te meer het voertuig zal rollen.

Doordat de ene kant inveert en de andere kant uitveert, zal de stabilisatorstang gaan torderen. De stang probeert de twee kanten gelijk te houden en zal dus de carrosserie aan de kant die uitveert (de binnenkant) omlaag trekken. Doordat deze kant omlaag getrokken word, zal deze ook deels inveren. Hiermee is het doel bereikt van de stabilisatorstang; De beweging van het ene wiel is overgebracht naar het andere wiel. De auto ligt nu dus rechter en stabieler in de bocht, omdat deze nu veel minder overhelt. Daarmee is dus de bochtenstabiliteit sterk verbeterd.

De stabilisatorstang zit met rubbers aan de carrosserie bevestigd. Aan de uiteinden van de stabilisator zitten aan beide kanten koppelstangen die de stabilisatorstang aan de veerpoot of de draagarm bevestigen. Wanneer er ruimte op de rubbers of op de kogels van de koppelstangen zit, zal er een krakend of bonkend geluid hoorbaar zijn bij het rijden over een hobbelige weg.


In de bovenstaande afbeelding staat de complete vooras van een auto afgebeeld. De stabilisatorstang met de rubbers en de beugels zijn hierbij duidelijk zichtbaar. De paars afgebeelde beugels met rubbers zitten aan het subframe bevestigd en de beide paars afgebeelde koppelstangen zitten aan de draagarmen bevestigd. De stabilisatorstang trekt en duwt dus tegen deze draagarmen.

De stabilisatorstang heeft ook veel invloed op het stuurgedrag:
- Vooras rolstijver: meer onderstuur (dus minder overstuur)
- Achteras rolstijver: meer overstuur (dus minder onderstuur)
Het is daarom belangrijk om bij het verhogen van de rolstijfheid, dus bij het toevoegen of aanpassen van een stabilisator, dit bij de voor- én achteras hetzelfde te doen. Wanneer alléén de vooras rolstijver wordt gemaakt, zal de auto eerder onderstuurd raken. Dat betekent dat de auto sneller rechtdoor zal gaan in een bocht.



Veerpootbrug:
De functies van de stabilisatorstang en de veerpootbrug worden vaak door elkaar gehaald. Vaak wordt er gedacht dat ze dezelfde functie hebben, dit is echter niet zo. Een stabilisatorstang heeft echter als functie om de bochtstabiliteit te verbeteren door de bewegingen van de twee wielen aan elkaar door te geven. Een veerpootbrug heeft als doel torsie in de carrosserie en het chassis tegen te gaan. Een veerpootbrug is een stang die gemonteerd zit aan de bovenkant tussen de uiteinden van de 2 veerpoten onder de motorkap. Sommige auto's hebben ook een brug onder de voorwielophanging.
Bij het nemen van bochten zal de carrosserie ook iets torderen. Door middel van de veerpootbrug zal die torderen tegen worden gegaan doordat de carrosserie dan stijver is, en zal dat ook merkbaar zijn bij het sportieve rijden. Er kan sportiever en harder door de bochten gereden worden. Daarom zie je ook veel sportauto's waarbij de eigenaar zelf een veerpootbrug heeft gemonteerd. Bij de meeste sportieve auto's die tegenwoordig geproduceerd worden, zit er standaard al een veerpootbrug gemonteerd.