Remvoeringen:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Materialen van remvoeringen
-Belangrijke eigenschappen van remvoeringen
-Slijtage-indicator
-Remfading


Materialen van remvoeringen:
De remvoeringen komen tijdens het remmen in direct contact met de remschijf of remtrommel. De remvoeringen bestaan uit de volgende materialen:
- Hittebestendige wrijvingsmaterialen: keramische vezels, koolstofvezels, kunststofvezels, sintermaterialen.
- Warmte afvoerende stoffen: metaalsnippers, vlechtwerk van messing- of aluminiumdraden.
- Bindmiddelen: kunstharsen of bindmiddelen op rubberbasis.
 

Belangrijke eigenschappen van remvoeringen:
- WrijvingscoŽfficiŽnt: deze mag niet te hoog zijn (remmen zijn niet goed te doseren) maar het mag ook niet laag zijn, want dan is de remweg te lang.
- Temperatuur: Remvoeringen moeten tegen hoge temperaturen bestand zijn.
- Vocht: Remvoeringen mogen geen water of vocht opnemen.
- Slijtvast: Remvoeringen moeten slijtvast zijn, maar minder slijtvast dan dat het materiaal van schijf of trommel is.
- Geluid: Remvoeringen moeten een laag geluidsniveau hebben (geen piepende remmen).

Remvoeringen kunnen zijn aangebracht d.m.v. lijmen of klinken. Voordelen van lijmen zijn:
- Groter wrijvingsoppervlak (geen klinknagelgaten).
- Beter contact tussen segment en voering (daardoor ook betere warmteafvoer).
- Langere levensduur (de voering mag verder afslijten omdat er geen klinknagelkoppen in aanwezig zijn).



Slijtage-indicatoren:
Remblokken kunnen zijn uitgevoerd met slijtage-indicatoren. Als de remblokken een minimale dikte hebben bereikt, geven deze indicatoren een signaal. Er zijn 2 soorten signalen, namelijk:

-Mechanisch:
Wanneer de remvoeringen de minimale dikte bereikt hebben, raakt de slijtage-indicator de remschijf. De mechanische slijtage-indicator is niets meer dan een metalen plaatje dat tegen de remschijf schuurt (en piept) wanneer de remvoering te dun is en daarmee een hard piepend geluid veroorzaakt. Er zal dus geen lampje gaan branden.


-Elektronisch:

Dit systeem bestaat uit een contactstrip van een geleidend materiaal of een losse sensor die op de remvoering gemonteerd wordt. Als de remvoeringen dan de minimale dikte hebben bereikt (meestal rond de 2 Š 3 mm), maakt de contactstrip in de sensor contact met massa. Er wordt bij het doorslijten van de sensor een verbinding verbroken, zodat er een waarschuwingslampje op het dashboard gaat branden.
Het lampje kan zowel van het remvloeistofniveau als van de slijtage-indicator zijn. Als het lampje op het dashboard brandt en het remvloeistofniveau is boven het minimum, is er in principe nog tijd genoeg om een afspraak bij de garage te maken om de remmen na te laten kijken. Het is dus niet zo dat er niet meer met de auto gereden mag worden.



(Afb. van 2 mogelijke lampjes die op het dashboard kunnen gaan branden bij een doorgesleten rem-indicator).


Remfading:
Remfading treedt op als de remvoering oververhit raakt (bij te lang remmen of als de rem blijft hangen). Het bindmiddel dat deel uitmaakt van het remvoeringmateriaal lost op. Het vormt een harde, glasachtige laag op de voering, waardoor de wrijvingscoŽfficiŽnt zeer sterk vermindert. Voeringmaterialen van goede kwaliteit zullen na het optreden van remfading steeds bij een kleine temperatuurdaling hun oorspronkelijke wrijvingscoŽfficiŽnt weer terug krijgen. De voeringen van remblokken bij schijfremmen worden beter gekoeld dan de remvoeringen van trommelremmen. Daardoor is er bij trommelremmen meer kans op remfading dan bij schijfremmen.