Nitrous Oxide Systems:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Werking
-Geschiedenis NOS-systemen
-Effect van NOS
-Dry- en Wet systemen



Werking:
NOS (N2O) is een afkorting van Nitrous Oxide Systems. Voor de motor is Nitrous Oxide, soms ook lachgas genoemd, een meer pure vorm van normale lucht. Omdat we alleen maar geïnteresseerd zijn in de zuurstof in de lucht, is Nitrous Oxide een eenvoudige manier om de hoeveelheid zuurstof te verhogen om meer pk’s te krijgen. De extra power komt altijd van extra brandstof. Nitrous Oxide is geen brandstof. Nitrous Oxide is een makkelijkere manier om meer zuurstof te krijgen die nodig is om meer brandstof te verbranden. Als er Nitrous Oxide aan de motor geleverd wordt, dan wordt de verbranding versneld. De Nitrous Oxide zorgt er alleen voor dat er grotere hoeveelheden brandstof verbrand kunnen worden in de dezelfde hoeveelheid tijd. Het totale effect is een forse toename in het motorvermogen.



Geschiedenis NOS-systemen:
Je zou het niet zeggen, maar het gebruik van Nitrous Oxide in motoren dateert uit de Tweede Wereld oorlog. De Geallieerden gebruikten het in hun vliegtuigen om in tijden van nood extra vermogen bij de hand te hebben zodat het vliegtuig sneller ging en tot grotere hoogte kon klimmen. Door de komst van straalmotoren verdween de belangstelling. In de jaren zeventig kwam de belangstelling hiervoor weer terug, maar nu in de racerij. Vanaf die tijd is het niet meer verdwenen. In het begin waren het vrij provisorische systemen waar nogal eens wat fout ging. Maar door bedrijven als Nitrous Oxide Systems ( NOS ), Nitrous X-press is het product verder ontwikkeld zodat de veiligheid flink is verbeterd ten opzichte van vroeger.

Gedurende de jaren vijftig herontdekte de beroemde stock-car racer 'Smokey Yunick' lachgas injectie als één van zijn vele trucs om races te winnen, totdat het ontdekt en verbannen werd door NASCAR. Nieterminst, zijn er door de jaren heen binnen NASCAR toch nog verschillende schandalen aan het licht gekomen van het misbruik van lachgas en wordt het waarschijnlijk tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt door de traagste onder de racers. In de late zeventiger en vroege tachtiger jaren werd lachgas  ontdekt door de streetracers.



Dry- en Wet systemen
Er zijn 2 verschillende soorten Nitrous systemen: de Dry- en Wet- systemen (droog en nat). 

- Dry-System:
Over het “dry” systeem is de meeste verwarring. Een “dry” Nitrous systeem betekent eenvoudigweg dat de benodigde brandstof door de standaard injectoren geleverd wordt. Het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk blijft droog (geen brandstof). Dit wordt bereikt door middel van twee methoden. Ten eerste wordt de druk verhoogd door toediening van Nitrous wanneer het systeem wordt geactiveerd. Dit zorgt voor voor een toename van de brandstof-flow. De tweede manier om de benodigde brandstof toe te dienen is door de tijd dat de injectoren open staan te verlengen. Dit wordt gedaan door te veranderen wat de computer “ziet”; de computer dwingen om de benodigde brandstof toe te voegen. Nu er voldoende brandstof is kan de extra brandstof worden verbrand m.b.v. de Nitrous en zo voor meer power zorgen.

- Wet-System: Het tweede type van een Nitrous kit is een “wet” systeem. De kit geeft Nitrous en brandstof tegelijkertijd af. Dit systeem maakt het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk nat met brandstof. Dit systeem wordt aangeraden voor turbo/ supercharged motoren.