Drijfstang:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Werking
-Smering

 

Werking:
De drijfstang is een verbinding tussen de zuiger en de krukas en zet de translerende beweging van zuiger om naar een roterende beweging van de krukas (translerend betekent op-en-neer gaand). Als de zuiger naar beneden wordt geduwd, zorgt de drijfstang ervoor dat die kracht op de krukas wordt doorgegeven, waardoor de krukas roteert. Nadat de krukas 180 graden is gedraaid, wordt de drijfstang met een vloeiende beweging weer omhoog geduwd, zodat de zuiger weer in het BDP komt.

De drijfstang is aan de drijfstangvoet (de onderkant) d.m.v. lagerschalen met de krukas verbonden en aan bovenkant is deze door middel van een pistonpen aan de zuiger gemonteerd.

Het grote gat (de verbinding met de krukas) wordt ook wel het "big-end" genoemd. Om bestand te zijn tegen de hoge krachten die met de huidige motoren bij de verbranding vrij te komen, zijn de drijfstang en de drijfstangvoet niet zomaar losse delen die tegen elkaar gemonteerd zijn. Een drijfstang wordt als 1 stuk staal gefabriceerd. Daarna wordt de drijfstangvoet van de drijfstang zelf afgebroken. Omdat de afgebroken delen een heel ruw oppervlakte bevatten, geeft dit extra stevigheid na montage. Wanneer beide delen glad zouden zijn, zou er wrijving tussen kunnen ontstaan. Daarom mogen de onderdelen beslist niet onderling uitgewisseld worden.
Smering:
De drijfstangvoet wordt door olie gesmeerd die afkomstig is van de doorboorde krukas. Het drijfstangoog wordt d.m.v. oliedruk in de smeergaatjes en spatolie van de krukas of oliesproeiers gesmeerd. De spatolie zorgt ook voor de koeling van de onderkant van de zuiger (zuigerbodem).









In de animatie hiernaast is goed te zien hoe de bewegingen van de zuiger en de krukas d.m.v. de drijfstang op elkaar worden overgebracht.