Kreukelzones en Kooiconstructie:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Doel van kreukelzones:



Doel van kreukelzones:
Kreukelzones zijn delen van een zelfdragende carrosserie die voor krachten in een bepaalde richting moedwillig verzwakt is. Tot de kreukelzones behoren bijv. de kofferbak of het front rondom de motor. Door deze verzwakking deukt het voertuig bij (bijv.) een frontale aanrijding bij deze zone op een bepaalde vooraf berekende manier in. De kracht die op de hele carrosserie uitgeoefend wordt, zal dan voor een deel verloren gaan aan het vervormen van deze zone. Ook zal de vertraging minder worden, omdat de tijd dat de kreukelzone indeukt ook nog een soort van vertraging is. De botsing wordt zo veel mogelijk geabsorbeerd, wat de inzittenden beschermd.

De kooiconstructie is het gebied waar de inzittenden zich in bevinden. De kooiconstructie is zo ontworpen dat het, bij wat voor aanrijding dan ook, niet of nauwelijks mag indeuken. In de afbeelding hier onder (VW Touran) zie je dat de voorkant van de auto (de kreukelzone) helemaal ingedeukt is, terwijl dat de ruimte waar de inzittenden zich in bevinden (in de kooiconstructie) niets mankeert.



Dat is in tegenstelling tot deze oude VW Transporter T3 waarin de inzittenden het niet zullen hebben overleefd bij een dergelijke aanrijding:

Het verschil mag duidelijk zijn!