Carrosserie:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Vaste- & Losse delen van de carrosserie
-Raam- en Portierstijlen
-Materialen voor de carrosserie
-Subframe

Vaste & losse delen van de carrosserie:
Vaste delen:
De vaste delen zijn door middel van lassen, of een andere niet losneembare verbinding met elkaar verbonden. De vaste delen vormen het dragende gedeelte. De vaste delen moeten alle krachten die op de carrosserie werken opvangen. Vaste delen van de carrosserie zijn:
-Bodemplaat
-Deurstijlen (Portierstijlen)
-Daklijsten
-Dak
-Binnenschermen
-Front

Losse delen:
-Deuren (Portieren)
-Motorkap
-Kofferdeksel
-Spatborden



Raam- en portierstijlen:
Raam- en portierstijlen zijn vaak aangeduid met een letter. De stijlen van voor naar achteren worden de A-stijl, B-stijl enz. genoemd. (zie afbeelding carrosserie)



Materialen voor de carrosserie:
- Zelfdragende carrosserie van staalplaat:
CarrosserieŽn van staalplaat zijn uitgevoerd als zelfdragende carrosserie. Het dragende deel moet alle krachten opnemen die op het voertuig werken. Daarom zijn overal versterkingen en profileringen aangebracht. Alle verschillende onderdelen van een zelfdragende carrosserie hebben een plaatdikte van 5,0 tot 0,75 mm. Alle delen die zwaarder belast worden, zoals de bodem, de binnenpanelen en de kokerbalken, zijn dikker uitgevoerd.
Zelfdragende carrosserieŽn van staalplaat hebben een grote sterkte bij een geringe massa, en weinig productiekosten. Nadelen van staalplaat zijn dat ze minder goed bestand zijn tegen corrosie en een zwaardere constructie hebben.

- Carrosserie van kunststof:
Alle krachten die op de auto werken worden opgenomen door het chassis. Er is dus geen sprake van een zelfdragende carrosserie.
De bodemplaat en buitenbeplating zijn gemaakt van kunststof. Het chassis bestaat uit plaatstalen delen die aan elkaar gelast zijn. Er zijn verschillende soorten kunststof toegepast.

- Carrosserie van aluminium:
Aluminium word steeds vaker toegepast als materiaal voor carrosserieŽn, en onderdelen zoals motorkap, kofferdeksel, en het spaceframe van Audi. Zilver aluminium is minder sterk als staal. Door aluminium te legeren met andere elementen wordt de sterkte verbeterd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subframe:
Bij zelfdragende carrosserieŽn wordt een subframe toegepast. Daar word de wielophanging aan bevestigd. Krachten die onder het rijden op de auto werken, worden opgevangen door het subframe. Het subframe is aan de carrosserie bevestigd.
Er mogen nooit wijzigingen aan het dragende deel van een carrosserie, subframes en aan het chassis worden aangebracht. Door elke verandering kan de constructie plaatselijk verzwakt worden. Dragende delen van zelfdragende carrosserieŽn zijn geprofileerd. De profilering maakt de plaat sterker.