Droger- / filterelement:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Algemeen
-Werking
-Onderhoud



Algemeen:
Het droger- / filterelement (2 functies in 1 component) wordt gemonteerd in de airconditioningsystemen met een TEV ventiel (Thermisch Expansie Ventiel). Het droger- / filterelement (vanaf nu de droger genoemd) wordt gemonteerd tussen de condensor en het TEV. Vaak zit de droger aan de condensor gemonteerd. Soms is de behuizing zelfs 1 geheel met de condensor.
Het koudemiddel wordt vanaf de condensor in vloeibare toestand door de droger geleid. De compressor zorgt voor de druk en de circulatie van het koudemiddel in het systeem. De condensor heeft het koudemiddel eerder al omgezet van gasvormig naar vloeibare toestand en kan daar door beter gefilterd worden.
 

Werking:
De droger heeft onder anderen de taak om vuil en vocht uit het koudemiddel te verwijderen. Het is erg belangrijk om het airco systeem vochtvrij te houden. Wanneer er namelijk vocht in het systeem aanwezig is, (door bijv. een verzadigd droogelement) bestaat de kans dat het ergens in het systeem bevriest (bijv. bij de verdamper omdat het daar het koudste wordt). Vervolgens ontstaan er verstoppingen en koelt de airco niet meer. Het gevolg is dat het interieur van de auto opwarmt. Nadat de airco een kwartier lang uitgeschakeld is, heeft de verdamper de tijd gehad om te ontdooien en zal de airco weer een aantal minuten werken.
Het droogelement  is gevuld met silicagel / silicaat korrels. In deze korrels zitten vochtabsorberende kristallen van een cilicaat. Deze korrels absorberen zo goed mogelijk het vocht uit het koudemiddel. De andere inwendige filterelementen zorgen dat de slijtage- en vuildeeltjes achterblijven. Het droge en schone koudemiddel verlaat vervolgens via de stijgbuis (zie afbeelding) de droger en wordt vervolgens naar het TEV (Thermisch Expansie Ventiel) gevoerd. Het TEV zit aan de verdamper gemonteerd, waar het koudemiddel vervolgens door heen wordt gevoerd.


(Afb. van een opengewerkt droger- / filterelement)

Een andere taak van de droger is het opslaan van koudemiddel. Door het opslaan kunnen eventuele gasbellen ontsnappen, zodat het expansieventiel een constante stroom van koudemiddel (in vloeistofvorm) krijgt. De drukgolven worden op deze manier afgevlakt. Het kan worden vergeleken worden met de werking van een Accumulator.



Onderhoud:
Het droger- / filterelement kan verzadigd raken. Het droogelement (de silicagel / silicaat korrels) hebben dan zo veel vocht opgenomen, dat ze geen absorberende werking meer hebben. Het vocht wordt eenmalig geabsorbeerd en wordt vervolgens nooit meer afgestaan. Wanneer het droogelement niet meer kan functioneren vanwege de grote hoeveelheid vocht, spreken we over "verzadiging".
Na verloop van tijd (dan hebben we het over jaren) bestaat de kans op verzadiging. Vooral als het airco systeem een aantal keer leeg gehaald en gevuld is met een aircostation. Elke keer wanneer het station aangesloten wordt, of wanneer er werkzaamheden aan het systeem zijn en er leidingen losgekoppeld zijn, kan er een kleine of grote hoeveelheid buitenlucht het systeem indringen. Het droogelement neemt van de lucht in het aircosysteem al het vocht dat in de buitenlucht heerst direct op. Daarom is het verstandig om na werkzaamheden aan het aircosysteem het filter / droger element te vervangen.
Een andere oorzaak van verzadiging kan verkeerde montage van het filter / droger element zijn. Wanneer er een nieuw element wordt geplaatst zitten daar afdekdoppen op. Deze doppen dienen er pas afgehaald te worden wanneer de desbetreffende leidingen van het systeem gemonteerd worden. Worden deze afdekdoppen er vanaf gehaald en worden de leidingen pas minuten later op de droger gemonteerd, dan is het droogelement te lang blootgesteld aan de buitenlucht. Het is dan al een feit dat er al een bepaalde hoeveelheid vocht binnen is gedrongen. Het is daarom verstandig om bij elke keer dat het systeem leeg gehaald en gevuld word, het complete filter / droger element te vervangen.
Vergelijk het met een oliefilter van de auto. Die wordt ook vervangen bij het verversen van de motorolie.

Klik hier om naar de Airco (hoofd) pagina te gaan, waar de werking van het hele systeem met de onderdelen wordt beschreven.